Sabrina Zaidi Chtourou

Associate Professor

8. Sustainable Business and Organisations

szaidichtourou@univ-catholyon.fr

Campus Lyon - Saint Paul
10 Place des archives 69002 Lyon

Function

  • Director of Studies, Bachelor in Business programme Lyon Catholic University

Further information

Research areas

Sciences de Gestion Digital marketing Customer Data Management Data Marketing Big Data Marketing Information System

Teaching areas

Marketing Management Information and Communication Sciences and Technologies

Presentation

Sabrina ZAÏDI-CHTOUROU holds a PhD in Management Science and she is a Researcher in the Marketing & Digital Business Department of the ESDES (Management School at the Catholic University of Lyon). She is in charge of the Digital Communication Master within ESDES. She also initiated and developed a master's degree entitled Marketing & Digital Business which has the particularity of being delivered as a block-release courses.
She is an associate member of the Magellan Research Center at the University of Lyon 3 and focuses on marketing information systems, customer data management and sustainable marketing. She defended a thesis in 2009 on the quality of information in marketing information systems: her study focused on the relationship between the quality of the information perceived by the stakeholders and the organizational results. She was also a member of a research program financed by the National Research Agency, which focuses on sustainable development, mass distribution and consumers. Her fields of study revolve around the disciplines of marketing management and information systems (Consumer Behavior, Market Studies, International Marketing, Operational Marketing, Strategic Marketing, Quantitative and Qualitative Methods, marketing information, Customer data management and Big data, Business Online (online sales development).
  • Chapters
    • Book chapters
      • ZAIDI CHTOUROU, Sabrina, VERNIER, Marie France (2016). «La légitimité des distributeurs spécialisés sur le développement durable». Lavorata L. (coord.), Vernier M.-F., Guvier P., Robert-Demontrond P., Marketing et développement durable : du distributeur au consommateur. Economica.
      • BOUKEF, Nabila, ZAIDI CHTOUROU, Sabrina, MLAIKI, Alia (2015). «Le don contre-don : phénomène contemporain du management numérique au service de l’entreprise responsable». In : V. Chassagnon, (dir.), Vers un modèle de gouvernement durable de l’entreprise capitaliste : l’unité dans la pluralité au service de la société. Lyon : UCLy.
  • Articles
    • Articles in peer-reviewed journals
      • ZAIDI CHTOUROU, Sabrina (2018). «Effet du volume des données sur la qualité des décisions marketing». Management & Data Science , 2, 1, 18-30. URL/DOI :  [+]
    • Articles in non-peer reviewed journals
      • ZAIDI CHTOUROU, Sabrina, VERNIER, Marie France (2017). «Le management de la légitimité dans le discours : analyse du discours des enseignes spécialisées dans la distribution de produits biologiques». Décisions Marketing, 86, 67-89. URL/DOI :  [+]
      • BOULESNANE, Sabrina, BOUZIDI, Laïd, ZAIDI CHTOUROU, Sabrina, THIVANT, Éric (2015). «Quelle stratégie adopter dans un contexte de distribution multicanal ? Application aux PME de l’hôtellerie». Revue Management des Technologies organisationnelles (MTO), Presses des Mines, 5, 79-87.
  • Case studies
    • ZAIDI CHTOUROU, Sabrina, SERVANT VOLQUIN, Laura (2020). «M2113 - Hôpital de Cannes - Simone Veil : quel management de la marque ?». Centrale de cas et de médias pédagogiques (CCMP), 1-34.
    • ZAIDI CHTOUROU, Sabrina, SERVANT VOLQUIN, Laura (2019). «M2066 - Lustucru : La GRANDE Box sur le marché du snacking». Centrale de cas et de médias pédagogiques (CCMP), 1-33.
    • DUNCAN, Anne Laure, ZAIDI CHTOUROU, Sabrina, BLANC, Inès (2018). «M2034 - Bioderma : Quelle stratégie de communication ?». Centrale de cas et de médias pédagogiques (CCMP), 1-32.
    • ZAIDI CHTOUROU, Sabrina, SERVANT VOLQUIN, Laura (2018). «M2024 - Gamme Chef de Lustucru Sélection : gérer la marque et l’innovation produit». Centrale de cas et de médias pédagogiques (CCMP), 1-28.
  • Communications (conferences, seminars, study days)
    • ZAIDI CHTOUROU, Sabrina (2019). «Gamme Chef de Lustucru Sélection : gérer la marque et l’innovation produit», Association Française du Marketing , NIMEC, METIS. 35ème Congrès international de l’AFM, 15-17 mai, May 2019, Le Havre, France.
    • VERNIER, Marie France, ZAIDI CHTOUROU, Sabrina (2016). «Analyse de la perception des consommateurs face aux stratégies de légitimation dans les discours des enseignes spécialisées bio : proposition d'une typologie». 11ème congrès du RIODD, 6 au 8 juillet, July 2016, Saint-Etienne, France.
    • ZAIDI CHTOUROU, Sabrina (2014). «Analyse de la perception des consommateurs face aux stratégies de légitimation dans les discours des enseignes spécialisées bio : proposition d'une typologie», Institut Henri Fayol de l'École des Mines de St-Étienne. 11ème congrès du RIODD « Energie, Environnement et Mutations sociales » October 2014, Saint -Étienne, France.
    • ZAIDI CHTOUROU, Sabrina (2014). «D’une stratégie d’isolation à une stratégie d’intégration multicanal : le cas des PME hôtelières», École des mines d’Alès. Colloque MTO'2014 (6ème édition) : « Réseaux numériques et performance des entreprises ? », 2-3 octobre, October 2014, Alès, France.
    • ZAIDI CHTOUROU, Sabrina (2014). «Gérer le Web 2.0 : un atout clé pour les PME de l’hôtellerie». Xème colloque EUTIC réseau européen et interdisciplinaire pour les enjeux et usages des technologies de l’information et de la communication, Le rôle des TIC dans le design des processus informationnels et cognitifs, October 2014, Lisbonne, Portugal.
    • VERNIER, Marie France, ZAIDI CHTOUROU, Sabrina (2014). «Le management de la légitimité dans le discours : analyse du discours des enseignes spécialisées dans la distribution de produits biologiques», Pôle Juridique et Judiciaire de l'Université de Bordeaux. 9ème congrès du RIODD : « Environnement et travail quelles relations ? », 1-3 octobre, 2014, Bordeaux, France.
    • ZAIDI CHTOUROU, Sabrina (2013). «Les enseignes spécialisées face aux enseignes traditionnelles : entre légitimité historique et construite ?», Université de La Rochelle et le Group Sup de Co La Rochelle. 29ème congrès de l’AFM, 15, 16 et 17 mai, June 2013, France.
    • VERNIER, Marie France, ZAIDI CHTOUROU, Sabrina (2013). «Entre légitimité historique et construite», Université de La Rochelle et le Group Sup de Co La Rochelle. 9ème congrès de l’AFM, 15, 16 et 17 mai, 2013, La Rochelle, France.
  • Academic background
    • 2009 PhD, Business administration, Marketing, La qualité de l'information dans les systèmes d'information marketing : étude de la relation entre la qualité de l'information perçue apr les acteurs et les résultats organisationnels, Université Jean Moulin Lyon 3, France
  • Educational responsibilities and professional experiences
    • Since 2021 Director of Studies, Bachelor in Business programme, Lyon Catholic University, France
    • 2017 - 2021 Head of studies, ESDES - Marketing and Digital Business, Lyon Catholic University, France
    • 2016 - 2018 Head of Digital and Communication M1 & M2 program, ESDES, Lyon Catholic University, France
  • Languages
    • English - Able to teach
    • Spanish