Inès Dhaouadi

Associate Professor at UCLy

8. Sustainable Business and Organisations

idhaouadi@univ-catholyon.fr

Campus Lyon - Saint Paul
10 Place des archives 69002 Lyon

Function

  • Member of Sustainable Business and Organizations research group, UR CONFLUENCE : Sciences et Humanité (EA 1598) Lyon Catholic University

Further information

  • CNU section: 06. Management science

Research areas

Corporate Social Responsibility (CSR) Political CSR Critical Management Studies Links between CSR and corporate political strategies

Teaching areas

Human Resource Management Corporate Social Responsibility Cross-cultural Management Organization Theory and Innovation Management

Presentation

Inès DHAOUADI is a teacher-researcher at ESDES Lyon Business School and a member of the CONFLUENCE: Sciences et Humanités research unit (EA 1598) at the Catholic University of Lyon. She holds a PhD in Management Sciences from the University of Toulouse 1 Capitole and the ISG in Tunis. Her recent work is part of the 'political CSR' research stream and aims to understand the power dynamics associated with the politicisation of multinational companies.



She was a Visiting Scholar at Cass Business School (University of London). She has published articles in the fields of HRM, CSR and Critical Management Studies in peer-reviewed journals (Revue Française de Gestion, Revue de Gestion des Ressources Humaines, Revue Finance Contrôle Stratégie, etc.). She has also presented papers at international peer-reviewed conferences (Academy of Mangement (AOM) Annual Meeting, EGOS Conference, etc.).
  • Chapters
    • Book chapters
      • VO, Linh Chi, DHAOUADI, Inès (2024). «L’engagement des salariés dans la démarche RSE : retour d’expériences des études PrIORRA». In : Virginie CARTIER (dir.), Construire la RSE. Perspectives théoriques et pratiques innovantes. Lyon : Ed. Chroniques sociales, 123-133.
      • DHAOUADI, Inès, MERCURI CHAPUIS, Sylvaine, TESSIER, Nathalie (2023). «La contribution de la pédagogie des études de cas critiques à la formation des managers responsables». In : Sylvaine Mercuri-Chapuis, Ewan Oiry et Camille De Bovis (dir.), Dialogues et perspectives autour de l’œuvre d’Yves-Frédéric Livian. Caen : EMS (Edition Management et Société), 99-113.  [+]
      • DHAOUADI, Inès (2020). «La "RSE Politique" : génèse et fondements théoriques». In : C. Le Bas et S. Mercuri Chapuis (dir.), La RSE : des relations sociales à la dimension stratégique. Caen : EMS (Edition Management et Société), 191-207.
  • Articles
    • Articles in peer-reviewed journals
      • DHAOUADI, Inès (2021). «La RSE comme un acte politique : quels liens entre les activités RSE et les stratégies politiques des entreprises». Revue de l'Organisation Responsable, 16, 3, 41-50.  [+]
      • DHAOUADI, Inès (2019). «La « RSE politique », état de l’art et agenda critique de recherche». Revue Française de Gestion, 2019/2, 279, 27-51.  [+]
      • DHAOUADI, Inès, IGALENS, Jacques (2016). «Les études critiques en comptabilité des entreprises : l'apport de la perspective foucaldienne». Management et Sciences Sociales, 2016/1, 20, 4-17.  [+]
  • Communications (conferences, seminars, study days)
    • DHAOUADI, Inès, EL AKREMI, Assâad (2023). «Governing CSR in contexts of radical political change : Insights from the case of Shell before and after the Tunisian Revolution». 39th EGOS Colloquium " Organizing for the Good Life: Between Legacy and Imagination, EGOS, Université de Cagliari, July 2023, Cagliari, Italy.
    • LIVIAN, Yves-Frédéric, DHAOUADI, Inès, MERCURI CHAPUIS, Sylvaine, TESSIER, Nathalie (2022). «La contribution de la pédagogie des cas critiques à la formation de managers responsables». 5èmes journées de pratique et de recherche "Approches créatives et critiques de l'apprentissage du management", Excelia Business School, AIMS, January 2022, La Rochelle, France.
    • DHAOUADI, Inès, GOND, Jean-Pascal, EL AKREMI, Assaad (2020). «The impact of the political regime on the politicization of CSR: A longitudinal case study in the context of the Tunisian Revolution». 36ème colloque du Groupe européen d’études organisationnelles - EGOS, University of Hamburg (UHH), July 2020, Hambourg, Germany.
    • DHAOUADI, Inès, GOND, Jean-Pascal, EL AKREMI, Assaad (2018). «The Role of Corporate Social Responsibility in the Politization of Multinational Corporations : the Case of the Tunisian Revolution». 78th annual Meeting of the Academy of Management, AOM, August 2018, Chicago, United States of America.
    • DHAOUADI, Inès (2018). «Political Corporate Social Responsibility and the Governement of Multinational Corporation». EURAM 2018 Research in Action – Accelerating knowledge creation in management, University of Island, June 2018, Reykjavik, Iceland.
    • VERNIER, Marie France, DHAOUADI, Inès, PRINCE AGBODJAN, Didier (2018). «La juridicisation de la RSE comme facteur d’innovation managériale : le cas de la Loi sur le devoir de vigilance des entreprises multinationales». XXVIIe conférence de l’AIMS-ST AIMS 13 : Trajectoires d’innovation, Montpellier Business School, June 2018, Montpellier, France.
    • DHAOUADI, Inès (2018). «Les entreprises multinationales comme acteurs politiques, quel rôle pour la RSE ?». 8ème conférence ATLAS-AFMI, Association Francophone de Management International, Cité universitaire internationale de Paris, ESP Europe, May 2018, Paris, France.
    • DHAOUADI, Inès (2018). «Repenser les cas pédagogiques en management : propositions des critères d’un cas pédagogique critique». 7ème workshop on Critical Management, Association Francophone de Management International, Cité universitaire internationale de Paris, ESP Europe, March 2018, Grenoble, France.
    • LIVIAN, Yves-Frédéric, TESSIER, Nathalie, DHAOUADI, Inès, MERCURI CHAPUIS, Sylvaine (2018). «L'intérêt des cas pédagogiques critiques pour l'enseignement de la Responsabilité Sociétale des Organisations (RSO) dans les institutions de formation au management». 13e Congrès du RIODD : "Pour changer ou pour durer ? Le développement durable en questions", Université Grenoble - Alpes, March 2018, Grenoble, France.
    • DHAOUADI, Inès (2017). «Le rôle politique des entreprises dans la coproduction des normes sociales et environnementales : regards croisés entre économie et gestion». Congrès du RIODD "Quelles responsabilités pour les entreprises", Université Paris Dauphine, October 2017, Paris, France.
    • VERNIER, Marie France, DHAOUADI, Inès, PRINCE AGBODJAN, Didier (2017). «La co-production contrastée des normes RSE : le cas de la Loi sur le devoir de vigilance des entreprises multinationale». 12ème congrès annuel du RIODD, « Quelles responsabilités pour les entreprises ? » Université Paris Dauphine, October 2017, Paris, France.
    • DHAOUADI, Inès (2017). «How multinational Corporation politicize corporate social responsibility to face radical geopolitical changes : the government of shell Tunisia during the revolution». 33rd EGOS Colloquium, European Groups for Organizational Studies (EGOS), Cophenagen Business School (CBS), July 2017, Copenhague, Denmark.
    • DHAOUADI, Inès (2017). «The role of CRS in the politicization of ONGs : a Governmentality analysis in the context of the Tunisian Revolution». Busines and society Research Seminar, IESEG School of Management, June 2017, Lille, France.
    • LIVIAN, Yves-Frédéric, TESSIER, Nathalie, DHAOUADI, Inès, MERCURI CHAPUIS, Sylvaine (2017). Animation de la table ronde : « Teaching TMS with Case studies : dates and proposals », 6th Doctoral Workshop on Critical Management Studies, Université de Créteil, March 2017, Paris, France.
  • Popularization & dissemination of research
    • (2019) «La "RSE politique", Etat de l'art et agenda critique de recherche». July 2019, Radio RCF, Lyon, France.
  • Scientific collaborations
    • Participation in subsidized research contracts / projects
      • Member : 2021 - 2023, PrIORRA - Innovative Practices of Responsible Organizations in Rhône-Alpes, FEDER - 17856, led by Lyon Catholic University, in partnership with Les Ateliers de l'Entrepreneuriat Humaniste - AEH and CIEDEL
  • Languages
    • French - Able to teach
    • English - Able to teach
    • Arabic - Able to teach